FTZ

Viden

Viden

Skrevet den 26. august 2024

Køling og vandpumpe

Vandpumpen bliver ofte udpeget til at være synderen ved et havari, men i de fleste tilfælde er det faktisk ikke vandpumpens skyld alene.

Rens hele systemet, når du skifter vandpumpen
Når en vandpumpe fejler er det i langt de fleste tilfælde andre omstændigheder, der er årsag til fejlen. Hvis bilen kører med tandrem, kan en forkert opstrammet rem ødelægge lejet. En anden, og den mest typiske årsag til fejl på vandpumpen er, at der er urenheder i kølesystemet.

Fremmedlegemer, rust og tæring løsner sig og bliver ført med kølervæsken rundt i kølesystemet. Urenhederne sætter sig uhensigtsmæssigt i pakningen ved vandpumpen. Faktisk kræver det kun urenheder større end 0,05 mm for, at pakningen åbner sig for meget, og der kan løbe kølervæske gennem pakningen ind i vandpumpens leje og derved ødelægge det.

Når du tapper kølervæsken ved udskiftning af en vandpumpe, kan du forholdsvist hurtigt se, om der er urenheder i ekspansionsbeholderen – er det tilfældet, så er der også urenheder i resten af kølesystemet og det bør skylles.

Korrekt montering
Ved montering af den nye vandpumpe, kan du med fordel sammenligne den med den, du har fjernet. Kontrollér andre komponenter i kølesystemet og rengør motoren der, hvor vandpumpen skal monteres.

Det er vigtigt kun at bruge den medfølgende pakning til vandpumpen og udelukkende bruge kølervæske til at smøre eller holde den fast med. Følger der ikke en pakning med vandpumpen, skal der bruges flydende pakning. Her er det vigtigt at være omhyggelig med påføringen, da overskydende flydende pakning ender i kølervæsken og dermed vil forurene systemet.
I sidste ende vil dette også gå ud over vandpumpens pakning og den vil med tiden fejle. Derfor er vigtigt at overholde tørretiden på den flydende pakning, inden der påfyldes kølervæske.

Det kan måske være fristende at bruge ”dobbeltpakning” – altså både en O-ring og flydende pakning, men det vil faktisk have den modsatte effekt, og du ender med et utæt system.

For at sikre, at der er kølervæske ved vandpumpen under opstart, kan du med fordel bruge en vakuumfylder. Ved at bruge en vakuumfylder undgår du luft i kølesystemet. Du skal være opmærksom på, at nogle biler, afhængig af model, kan kræve en speciel udluftningsprocedure med diagnosetester.

Vidste du at…
80% af alle vandpumper der reklameres pga. utæthed, skyldes et forurenet kølesystem.

Brug den rette kølervæske
Kølervæske er ikke bare kølervæske. Bilproducenterne har forskellige krav til egenskaber og serviceintervaller. Additiver i kølervæsken nedbrydes over tid og kølervæsken beskytter ikke længere motoren mod korrosion. Derudover kan forkert kølervæske have negative konsekvenser, fordi nogle additiver i en tilfældig væske ikke passer med de komponenter, der er i systemet. Derfor har bilproducenterne meget strenge krav til kølervæske.

“Kølervæsker har forskellige egenskaber og funktioner end blot at køle, og der er forskellige krav fra bilproducenterne. Derfor bør man ikke bruge en universal kølervæske – ligesom der heller ikke findes en universal motorolie til alle biler” siger Henrik Stjerne fra Vantage Lubricants.

Anvender du en koncentreret kølervæske, bør du bruge demineraliseret vand, så der ikke kommer aflejringer af mineraler i systemet. Kalk i almindeligt postevand kan forårsage slid på pakningerne og dermed gøre vandpumpen utæt. Husk at være opmærksom på blandingsforholdet mellem kølervæske og vand. Alternativt kan du bruge færdigblandet kølervæske. Tjek FTZ smøretabel for at finde den rigtige.

Når du skifter en vandpumpe…
Bør du som grundregel altid tømme kølesystemet for væske og skylle systemet med kølerens. Genbrug ikke kølervæske og brug ikke flydende pakning, hvor det ikke er foreskrevet af producenten. Overholdes disse få regler, så giver man vandpumpen optimale arbejdsforhold og forlænger dens levetid. Og du kan trygt sende din kunde ud på vejene i sommervejret.

Del online på:

Find andre opslag

FTZ

Viden & Artikler