Ofte ser bilejeren dækskiftet som en rutinemæssig udgift, men det er så meget mere end det – og her spiller dialogen mellem værksted og kunde en afgørende rolle. Artiklen her belyser nogle af de grunde til, at det kan være en fordel for værkstedet at tage dialogen om dækskifte med bilejerne.
Tør du tage dialogen?
Der kan være mange fordele for værkstedet ved at tage den proaktive rolle og starte dialogen med kunderne om dækskifte.
Derfor sætter vi nu fokus på, hvordan du kan tage denne dialog med bilejeren. For i takt med at flere og flere vælger helårsdæk, bliver sikkerhed et endnu mere aktuelt samtalepunkt. Produktchef hos FTZ, Tim Wichmann fortæller:
”At turde tage denne dialog handler om at spørge ind til kundens kørselsmønster, men det handler i endnu højere grad om at informere om de sikkerhedsrisici, der er forbundet med at køre på uhensigtsmæssige dæk. På den måde kan værkstedet hjælpe bilejerne til at forstå, hvordan de rette dæk kan forbedre køretøjets præstation og give den optimale sikkerhed på vejen”.
En fordel for værkstedet
Ved at tage dialogen og give sparring ift. dækskifte og -sikkerhed, sætter dit værksted sig i en god position.
”Det kan være et svært emne at spørge ind til, men der er mange fordele at hente. Værkstedet kan være med til at øge sikkerheden og forbedre køretøjets ydeevne for sine kunder – hvilket i sidste ende øger kundeloyaliteten, som kan føre til flere værkstedsbesøg”, uddyber Tim.
Elbiler stiller endnu højere krav til korrekte dæk
Som elbiler bliver en større del af den danske bilpark, er det vigtigt at tale med bilejerne om korrekte dæk og dækskifte hertil. Elbiler har et betydeligt højere moment end traditionelle køretøjer, hvilket medfører øget slid. Elbilers høje vægt stiller også andre krav til dækket i forhold til slid og ikke mindst bremsevirkning.
Over for elbilejere er det derfor oplagt at indlede dialogen med at sætte fokus på, hvilken rolle deres valg af dæk spiller i forhold til at opretholde sikkerhed og ydeevne.
Bekvemmelighed vs. sikkerhed
Tendensen med stigende antal helårsdæk viser, at bilejerne vægter bekvemmelighed. De slipper for at køre ind på værkstedet to gange om året for at få skiftet mellem sommer- og vinterdæk. Men her bør man også kigge på sikkerhed. Dækbranchen Danmark argumenterer for, at man bør have samme lovgivning herhjemme som i Tyskland, hvor det er et krav, at man som minimum kører på særligt vintergodkendte dæk mærket med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake).
Den 3. januar 2024 bragte Jyllands-Posten et debatindlæg af Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, der sætter fokus på især lovgivning om vinterdæk. Ifølge undersøgelser er der stadig mange, der kører på sommerdæk, hvilket er langt fra optimalt i vintermånederne. I indlægget påpeges det også, at klimaforandringer ikke kun betyder varmere temperaturer, men også mere ekstremt vejr i form af kulde og mængder af nedbør. Netop dét stiller endnu højere krav til vores dæk. Om vi i Danmark skal lovgive om, hvilke dæk der bør køres med i vinterhalvåret, bliver lige nu diskuteret af relevante branchefolk og politikere på Christiansborg.
Det vejr vi har haft i Danmark med store mængder af nedbør i efteråret 2023 samt sne og is i starten af 2024 tyder på, at dæk er et område, hvor der fremover er et stort forretningsmæssigt potentiale for de frie værksteder.
Mangler du inspiration til, hvordan du fortæller din kunde at dækket og sikkerhed er ulasteligt forbundet? Så tjek denne video ud fra Continental, hvor de viser, med hjælp fra Thomas Skov og Emil Thorup, hvad temperatur betyder for gummiets egenskaber.