Kender du din kundes kørselsmønster?
Tandrem i olie problematikken har været meget omdiskuteret, men handler det egentlig om tandremmens kvalitet eller om noget helt andet?
En af synderne i forbindelse med ødelagte tandremme er benzin i olien bl.a. på grund af, at der køres korte ture, bykørsel og at serviceintervallerne ikke er tilpasset til kørselsmønstret.
Tandremmen kan som udgangspunkt godt tåle olie. Men benzinen opløser som bekendt tandremmen, fordi benzin kan trænge ind i gummimaterialet. Det får tandremmen til at svulme op og smuldre.
FTZ smøretabel
Med FTZ’s smøretabel får du et unikt overblik over vores brede smøreprogram tilpasset den enkelte bil.
Nyhed! Som FTZplus-kunde kan du nu tilføje olie direkte på arbejdskortet, så du er sikker på at have den rigtige olie på lager, når kunden kommer med bilen.
Du finder vores smøretabel via FTZshop.
Tilpasning af serviceintervallet
En anden faktor i problemstillingen er service-intervallet. Lange serviceintervaller har den konsekvens, at karbonpartikler dannes og ødelægger motordelene.
Partiklerne sætter sig bag stempelringene og tilstopper de huller, der normalt tilfører olie til cylinderne. Derved forårsages der slid af motordele og sågar ætsning af cylindervæggen, hvis oliens base ændres til syre.
Vidste du..?
At serviceintervallet bør afhænge af kørselsmønstret og ikke af et forudbestemt tids- eller kilometerinterval.
Kørselsmønstret betyder noget for servicering af bilen
Spørg ind til din kundes kørselsmønster og oplys dem om serviceintervaller på baggrund af kørselsmønstret. Forklar ligeledes hvordan følgeskader kan påvirke motoren ved brændstof i olien. Konsekvensen kan nemlig være en større og dyrere reparation eller i værste tilfælde en ny motor. Så selvom vi er ramt af inflation og stigende priser, så kan en udsættelse af service på bilen ende med at være en rigtig dårlig ide.